Om Forbundet

1) Hvad er Serviceforbundet?

Serviceforbundet blev stiftet den 8. oktober 1911. Dengang hed det Forsikringsfunktionærernes Forbund. I de efterfølgende år sluttede flere faggrupper sig til Forbundet, og man valgte at skifte navn til Dansk Funktionærforbund. Ved kongressen i 2009 skiftede man igen navn, denne gang til Serviceforbundet. Serviceforbundet og brancherne repræsenterer over 18.000 betalende medlemmer.

2) Hvad gør Serviceforbundets opbygning unik?

  • Brancherne fusionerer ikke med Serviceforbundet
  • Brancherne bevarer deres selvstændighed og egen profil

  • Brancherne vælger egen ledelse og har selvstændig økonomi

  • Brancherne ejer deres egne overenskomster

  • Brancherne tilbydes ved optagelse øjeblikkelig adgang til alt i fællesskabet

  • Serviceforbundet tilbyder et fællesskab, som kan forlades igen

3) Serviceforbundets struktur


4) Brancherne i Serviceforbundet

5) Serviceforbundets kontorer

Serviceforbundets hovedkontor ligger på Ramsingsvej 30 i Valby.
Derudover har vi regionskontoret i Aalborg, Aarhus og Fredericia.

6) En del af et større fællesskab

Serviceforbundet er medlem af

  • LO
  • CO-industri

Vores medlemskaber sikrer, at vi kan give branchernes udfordringer og problemer det nødvendige fokus.

Herudover er vi medlem af en række karteller, som hjælper til med at brancherne står stærkere i overenskomstforhandlinger

  • Centralorganisationernes Fællesudvalg - CFU
  • Offentligt Ansattes Organisationer - OAO
  • Stats og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab - SKAF
  • Forhandlingsfællesskabet

7) Tilbud om en fælles a-kasse

Min A-kasse er vores fælles a-kasse. Brancherne kan få glæde af a-kassens ekspertise, og medlemmerne bliver en del af et a-kasse fællesskab på 90.000 medlemmer.

8) Serviceforbundet servicerer brancherne

  • Fagretsligt, ved at have eksperter som kan forhandle og føre faglige sager
  • Juridisk, ved at stille advokater til rådighed
  • Ved at stille socialrådgivere til rådighed
  • Gennem den fælles strejkekasse
  • Gennem et fælles bogholderi som sikrer brancherne økonomisk stabilitet

9) Serviceforbundets kommunikationsafdeling

Serviceforbundets kommunikationsafdeling løser en lang række kommunikative opgaver for brancherne, bl.a.

  • Fagbladet SERVICE
  • Hjemmesider
  • Facebook og andre sociale medier
  • Nyhedsbreve
  • Pressemeddelelser

… alt sammen med det formål at profilere brancherne.

10) God og direkte kommunikation til medlemmerne

  • Branchernes kommunikation segmenteres på de kanaler, som findes nødvendigt.
  • Dette bruges som fastholdelses- og hvervningsværktøj i forhold til nye medlemmer.
  • Brancherne profileres i forhold til nuværende og potentielle medlemmer.

11) Serviceforbundets IT-afdeling

Serviceforbundets IT-afdeling er up to date med den nyeste teknologi

  • Vi har servere som kan hoste jeres hjemmeside
  • Vi har et sikkert mailsystem, så jeres medlemmers oplysninger ikke bliver misbrugt
  • Vi giver jer redskaberne til at arbejde hurtigt og effektivt

12) Fagbevægelsens Interne Uddannelser - FIU

FIU uddannelse giver tillidsrepræsentanterne i brancherne de nødvendige kompetencer til at styrke det faglige fællesskab blandt medlemmerne.

13) Et stærkt Serviceforbund

Sikrer en økonomisk stabilitet og styrke til gavn for alle brancherne i fællesskabet.

Vigtige nyheder

Hvem tjener på din opsparing?

Er du en af de mange danskere, der sparer op – enten til din pension, til uventede udgifter, til ekstra gode gaver til familien, eller til noget...

Læs mere her