Både Kenneth, Lars og ægteparret Lars og Gitte mangler den hektiske og forventningsfulde stemning, der normalt er i lufthavnene.
Både Kenneth, Lars og ægteparret Lars og Gitte mangler den hektiske og forventningsfulde stemning, der normalt er i lufthavnene.
26. maj 2020

Fagforening: Behov for særlig hjælpepakke for lufthavne

Sommerferiesæsonen står for døren, men alle landets lufthavne er tomme. Se hvordan krisen har ramt Gitte, Lars og Kenneth.

VSL har mange medlemmer i security i landets lufthavne.

”Vores medlemmer bliver hårdt ramt, nu hvor luftfarten er i krise på grund af Covid-19. Jeg får mange henvendelser fra medlemmer, som er bekymrede for afskedigelser. Det gælder ikke mindst for ægtepar, hvor begge arbejder i en lufthavn,” fortæller Ulla Thygesen, som er faglig sekretær i VSL med lufthavne som ansvarsområde.

”Vi er meget opmærksomme på problemerne. De 2 foregående hjælpepakker har været vigtige, og vi så gerne, at de blev forlænget. Vi har helt konkret foreslået, at en 3. hjælpepakke bør have særligt fokus på lufthavne og på at fastholde de mange arbejdspladser. Ønsket har vi rejst sammen med FH og Serviceforbundet på møder med statsminister Mette Frederiksen og beskæftigelsesminister Peter Hummelgård. De virkede meget lydhøre,” forklarer Ulla Thygesen.

VSL så gerne, at en ny hjælpepakke giver mulighed for, at medlemmerne kan tage uddannelse, mens de er hjemsendte. Hidtil har uddannelsesstederne være lukket ned, og der har kun været et meget begrænset udbud af onlinekurser, men efterhånden som mere åbner op, vil uddannelse med tilskud være et af de redskaber, der kan tages i brug, så afskedigelser kan undgås, og medarbejderne kan fastholde deres tilknytning til arbejdspladsen, indtil flytrafikken kommer i gang igen.

”Billund Lufthavn har netop varslet fyring af 25% af medarbejdere. Vi håber, en ny hjælpepakke kan være med til at forhindre afskedigelser,” siger Ulla Thygesen fra VSL. ”Alle har en interesse i det. Allerede nu kan man se, at kommuner tæt på de store lufthavne har den største andel af borgere på lønkompensation. I Tårnby og Dragør er det 14,2% og 12,3% og i Billund er det 11,5%. Det viser med stor tydelighed, at der vil være behov for udvidede hjælpepakker, når de nuværende udløber 8. juni.”

Kenneth tror på hjælp fra beskæftigelsesministeren
Kenneth Tøttrup har arbejdet 10 år i Security i Københavns lufthavn. Han er enig i, at der er behov for en særlig hjælpepakke:

”I den tid, jeg har arbejdet i CPH, har der været konstant vækst. Det har været utænkeligt, at vi skulle lande her, hvor vi er nu,” siger Kenneth Tøttrup. ” Jeg er sikker på, at der vil komme en ny hjælpepakke, men vi kan jo nok ikke forhindre, at der vil komme afskedigelser.”

Kenneth har været på TV i sidste uge, hvor han fortalte om sin situation. Beskæftigelsesminister Peter Hummelgård deltog også i programmet, og han kender Kenneth, fordi de har været barndomskammerater.

”Da Peter havde set mig på TV, skrev han bagefter til mig, at han var meget opmærksom på problemerne for os ansatte i lufthavne. Det varmede,” siger Kenneth Tøttrup og tilføjer ”Og jeg er helt sikker på, at han mener det.”

Kenneth er hjemsendt, men har én vagt hver 14. dag. ”Der er en hel anden stemning, når jeg er på arbejde nu. Det er meget trist. Jeg er selvfølgelig glad for at se de kendte rammer og omgivelser og mine kolleger, men jeg kan tydeligt se, at de rejsende er i en anden situation, end de plejer at være. Normalt er folk glade, fordi de skal på ferie, men nu er der en anden anledning til turene. Ofte skal de hjem til deres land, når et ophold er blevet afbrudt. De er mere triste og alvorlige,” fortæller Kenneth om arbejdet i den tomme lufthavn.

Gitte og Lars er i samme båd på godt og ondt
Gitte Warming Rasmussen og Lars Vestergaard arbejder begge i Security i CPH. De er også begge hjemsendt.

Gitte har været på få vagter i den tomme lufthavn:

”Normalt er der en hektisk stemning, når jeg nærmer mig indgangen og går ind i lufthavnen. Jeg kan mærke travlheden. Men nu er der tomt med lukkede butikker, og jeg savner travlheden. Det er en mærkelig ambivalent følelse. Denne stilhed i den tomme terminal og højtaleren, som siger, at man skal holde afstand. Da rammer virkeligheden,” fortæller Gitte om første gang, hun var tilbage på arbejdet.

Gitte og Lars har fået den nye hverdag til at fungere:

”Dagene flyder sammen, når vi går derhjemme. Derfor har vi prøvet at have en struktur på dagene. Vi tager os nogle lange løbeture sammen i København, som lige nu er helt tom for turister. Forleden løb vi en halvmaraton rundt til alle seværdigheder,” fortæller Gitte. ”Vi holder også kontakt med kollegerne ved at ringe sammen.”

”Det er vores styrke, at vi er i samme båd på godt og ondt. Vi kender alt til hinandens arbejdsplads. Det er en tryghed, når vi sammen kan vende ordlyden i mails fra ledelsen. Vi er ikke alene med problemerne,” siger Gitte. ”Men det er også en svaghed, fordi det betyder, at fremtiden er usikker for os begge. ”

Utrygheden var især stor i starten, inden der kom lønkompensation. Begge håber på, at hjælpepakkerne bliver forlænget.

”Vi håber på, at der bliver åbnet mere for rejser til og fra udlandet - med ansvar. Alles jobmæssige fremtid afhænger jo af, hvornår lufthavnen åbner. En ekstra hjælpepakke vil være god. 8. juli er jo lige rundt om hjørnet. Der plejer vores højsæson at være i fuld gang,” fortæller Gitte.

”Vi er glade for, at ledelsen har meldt ud, at de vil gøre alt for at bevare arbejdspladser. Da Billund varslede afskedigelser, blev jeg bekymret. Jeg kan mærke, at vi alle har et stort behov for information. Derfor er jeg glad for, at vores sektionschef sender nyhedsbrev ud hver uge.”

”Jeg glæder mig til at komme i gang igen. Vi har alle et ansvar for at passe på os selv, og jeg forventer, at lufthavnen også vil gøre alt for at passe på os. Men jeg håber også på, at der kommer præcise regler for sikkerhed, afstand mm, som også kommer til at gælde de andre lande. Jeg håber genåbningen af lufthavnen kommer til at forløbe godt, så der er igen brug for os alle,” siger Gitte.

I Billund venter Lars på afskedigelser
Lars Kjærsgård Andersen arbejder i Security i Billund Lufthavn, hvor der er varslet afskedigelser. De fleste af hans kolleger er hjemsendt, og Lars er på arbejdsfordeling og arbejder på nedsat tid.

”Der er en trykket stemning, men vi holder modet oppe. Jeg tror, det er værre for dem, der går hjemme, end for os der er ude i lufthavnen. Når man er hjemme, kan man være bange for at blive glemt,” fortæller Lars. ” Vi ved endnu ikke, hvor mange i hver afdeling der vil blive opsagt. Især de hjemsendte kolleger taler meget om uvisheden. Jeg synes, at ledelsen har været meget gode til at informere.”

Som Gitte og Kenneth oplever han tydeligt, at der er stor forskel på at gå på arbejde nu.

”Den der summen, man bliver mødt af, når man bliver ramt af folks spænding og forventning, det mangler. Før var arbejdspladsen en stor bygning med gang i den, men nu er den næsten som en forladt lagerhal,” fortæller Lars, som håber, at der bliver mere gang i den, når grænserne åbner.

”Men jeg tror desværre ikke, at vi kan undgå afskedigelser, selvom man laver nye hjælpepakker og sætter ting i værk. Lufthavnen skal jo stadig betale den sidste del af lønnen, hjælpepakken dækker ikke det hele. Den skulle være strikket sammen på anden måde,” mener Lars.