21. jun. 2021

Ved du, hvad du skal gøre, hvis der sker en arbejdsulykke?

Du er på vagt, og pludselig sker der en ulykke. Det er vigtigt for det videre sagsforløb at registrere ulykken korrekt. En ny kampagne viser hvordan.

Faglig
Billede til nyheden Ved du, hvad du skal gøre, hvis der sker en arbejdsulykke?
Det er chokerende, når der sker en ulykke på jobbet, men det er vigtigt at håndtere forløbet efter ulykken korrekt. Foto: Shutterstock

Desværre sker der af og til ulykker inden for vagtbranchen. I en del tilfælde resulterer det i erstatningssager. Derfor er forløbet efter ulykken meget vigtigt at håndtere korrekt.

VSL har lavet en kampagne ”På vagt efter arbejdsulykken”. Kampagnen indeholder en overskuelig oversigt over, hvad du skal være opmærksom på, lige fra ulykken indtræffer til det videre forløb.  

- Jeg håber, at I vil printe plakaten ud og hænge den op på jeres arbejdsplads, og også gerne tale om den på relevante møder. Det er vigtigt for alle arbejdstagere at kende rettigheder og frister. Det er kun én selv, det går ud over, hvis der sker fejl, siger arbejdsmiljøkonsulent i VSL, Martin Nielson.

Tillidsvalgte kan bestille selvklæbende plakater i forskellige størrelser ved at skrive til Martin Nielson på mfn@forbundet.dk.

Se plakaten her

Se banneret her

Uden dokumentation er din sag svagere
De første journalnotater, der skrives om en arbejdsulykke, spiller en vigtig rolle for resten af sagsforløbet og muligheden for anerkendelse.

Det er også vigtigt at sikre dokumentation hurtigst muligt, f.eks. ved at fotografere skadestedet. Er der vidner, vil det være godt, hvis de skriver deres observationer ned. Lægenotater og videoovervågning er også vigtig dokumentation.

Din arbejdsgiver skal anmelde arbejdsulykken. Send præcis beskrivelse af, hvad der er sket, tid og sted til arbejdsgiver, så der ikke opstår fejl og misforståelser.

Her kan du læse mere om at anmelde en arbejdsskade.

Relaterede nyheder