Som vagt skal du ofte yde høj sikkerhed og høj service på en og samme tid. Det kan af og til betyde, at du arbejder med uklare eller modstridende krav.
Derfor er det afgørende, at du som vagt altid har modtaget den lovpligtige instruks fra din arbejdsgiver, så du undgår situationer med modstridende og uklare krav.
Martin Nielson nævner en række eksempler
Uklare krav
”Du er vagt på en virksomhed, men har ikke modtaget klare instrukser om, hvad du skal gøre, hvis der udløses en brandalarm. Dette er et uklart krav, der kan bringe dig selv og andre i fare.
Modstridende krav
”Du er vagt på et museum, hvor gæsterne ikke må gå rundt i udstillingen med egen klapvogn. En prominent gæst insisterer på at overtræde denne regel, og museets ledelse bøjer sig pludselig for dette. Her står du overfor modstridende krav mellem sikkerhed og service.”
Ulovlige krav
”Du er vagt i en stor butik. Forretningen vil have, at du tilbageholder en butikstyv med magt. Men det har du ikke lovhjemmel til, og det må du forklare kunden. Hvis kunden ikke er enig, må du henvise til din vagtchef.”
Du skal kunne få hjælp
”Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø skal sikre, at du slet ikke bringes i situationer med modstridende og uklare krav. Det er arbejdsgivers pligt og ansvar at forebygge dette gennem klare instruktioner.”
”Sker det alligevel, at du bringes i den slags situationer, skal du altid kunne få fat i den person, der kan hjælpe dig. Vedkommende skal være tilgængelig på telefonen,” siger Martin Nielson.
Her er Arbejdstilsynets gode råd
Søg information, vejledning og instruktion i forhold til dine arbejdsopgaver, rolle, ansvar og beslutningskompetence hos din leder og kolleger, og tal højt om din tvivl.
Prioriter dine arbejdsopgaver eller søg hjælp og støtte til det af din leder eller kolleger.
Forventningsafstem løbende med din leder, kolleger og samarbejdspartner i forhold til, hvad I forventer af hinanden.
Her er reglerne
”§ 16. Arbejdet skal i alle led planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt på kort og lang sigt i forhold til uklare krav og modstridende krav i arbejdet.”
Hvad er uklare krav og modstridende krav?
Arbejdstilsynet skriver, at uklare krav og modstridende krav i arbejdet handler om, at der er krav i arbejdet, som ikke er tydelige, eller som er uforenelige.
Uklare krav kan knytte sig til usikkerhed om løsning af en opgave, forventninger, kvalitet og ansvar.
Modstridende krav kan knytte sig til forskellige ønsker til opgaveløsningen, modstrid mellem opgavemængde og tidsforbrug eller lovmæssige krav.