Men har du selv sammensat din rejse og selv booket flyet, er det efterhånden blevet normen, at man skal betale ekstra for at få tjekket bagage ind. Derfor vælger mange at pakke, så bagagen lige præcis kan være i en kabinekuffert med maximal belastning, så den går som håndbagage.
Og her er det, at vi kan hjælpe de ansatte i sikkerhedskontrollen rigtig meget, og i øvrigt også vores medpassagerer – så det går hurtigere gennem security, hvis vi alle tænker os lidt om.
Mål og vægt varierer
De tilladte mål og den tilladte vægt varierer en smule fra flyselskab til flyselskab.
Første punkt er derfor, at du lige tjekker med dit flyselskab, hvor stor en taske du må have med ombord, hvor meget den højst må veje, og om du må have mere end ét styks bagage med.
Hvordan skal jeg pakke?
Det andet du skal have tjek på er, hvordan du har pakket din bagage, så du lettest muligt kommer igennem sikkerhedskontrollen.
Pak væsker, som for eksempel produkter til din personlige pleje, i toppen af tasken, så du nemt kan få dem frem, når du skal igennem security.
Husk at de skal pakkes i en gennemsigtig pose på max en liter, der kan genlukkes, og at de enkelte beholdere i posen højst må kunne rumme 100 ml.
Sørg også for at elektronisk udstyr som for eksempel computer og tablet ligger øverst i tasken, da de også skal køres igennem sikkerhedskontrollen separat.
Se flere detaljer på Københavns Lufthavns hjemmeside.
Tænk på personalet i sikkerhedskontrollen
Personalet i sikkerhedskontrollen kontrollerer i gennemsnit 3.500 stykker håndbagage i timen – lige fra de helt små ting, som folk har i lommerne, til klapvogne og tasker og kufferter af varierende størrelse og vægt.
Hvis ikke du som passager er opmærksom på at overholde sikkerhedsreglerne, inden du når til security, skal personalet fysisk have fat i de enkelte stykker bagage, du har med. Bagagen skal flyttes over til dig, åbnes og kontrolleres, og så tilbage gennem x-ray-maskinen igen, så indholdet kan blive godkendt til at flyve.
Se billedserien fra Luftens Helte om bagagens vej gennem lufthavnen her.
Følg Luftens Helte på Facebook.
Og hvad er problemet i det?
Ja, der er faktisk to problemer! Det første er bare sådan et irritationsproblem, mens det andet er et væsentligt mere tungtvejende problem.
Punkt 1 - irritationsproblemet!
For det første så tager det uforholdsmæssigt lang tid at komme igennem sikkerhedskontrollen jo flere passagerer, der skal dobbelt-kontrolleres.
Hvem har ikke prøvet at stå i security-køen og undre sig over, at ens medpassagerer tilsyneladende helt har overset de mængder af skilte, borde fyldt med en-liters-genluk-plastposer, affaldscontainere til væske og andet, der indikerer, at der er nogle krav, der skal opfyldes for at komme igennem sikkerhedskontrollen.
Irriterende, ikke!!
Og så det vigtige punkt 2!
Jo flere passagerer, som overser de ovenfor nævnte indikationer af, hvad man må have med, hvilke beklædningsstykker, der skal igennem x-ray-maskinen, hvilke ting, der skal køres igennem for sig selv, og ikke mindst – hvor tung håndbagagen må være, jo flere stykker bagage skal personalet manuelt håndtere.
Og med så mange stykker bagage, giver det sig selv, at jo tungere hver ting er, jo mere slider det på den enkelte ansatte.
Det kan give skader på arme, skuldre og ryg og i alvorlige tilfælde føre til sygemeldinger og arbejdsskader.
Så derfor…
- Pak nu med omtanke
- Tjek skiltningen i lufthavnen
- Tjek tung bagage ind i stedet for at snige den med som håndbagage (du risikerer alligevel en ekstra regning, hvis du ved gaten medbringer for stor bagage, som i stedet skal tjekkes ind)
- Husk at du skal tømme lommerne for alt og tage bælte og overtøj af, inden du når helt frem til x-ray-maskinen og metaldetektoren
- Husk at tage al væske ud af din bagage og smid det ud, inden du når frem til sikkerhedskontrollen, eller put det i plastposen, hvis det er småt nok
- Husk nu at din tablet eller computer skal ud af håndbagagen og tjekkes i x-ray-maskinen for sig selv
- Hver dag er lidt over 150 ansatte på arbejde i sikkerhedskontrollen
- Hver dag passerer ca. 31.000 passagerer igennem sikkerhedskontrollen
- Hver uge kontrolleres knapt 443.000 stykker håndbagage
- Det svarer til ca. 3.500 stykker håndbagage i timen