15. mar. 2019

Av! Skader bliver håndteret helt forkert

Ulykker på arbejdet er nok ikke ualmindelige for dig, der er vagt eller sikkerhedsfunktionær. Desværre er der mange, som ikke ved, hvordan og hvornår man skal anmelde en arbejdsskade. Se her, hvad du og din arbejdsgiver skal gøre, hvis ulykken opstår.

Social
Billede til nyheden Av! Skader bliver håndteret helt forkert
Forestil dig, at du falder på en trappe og kommer til skade. Er det en arbejdsskade?

Ved du, hvordan du skal håndtere en ulykke på jobbet? Hvis du er i tvivl, så er du ikke den eneste. Og det er heller ikke altid, at din arbejdsgiver ved, hvad han skal gøre, når du som medarbejder kommer til skade.

- Alle har ret til at anmelde en arbejdsskade. Til gengæld har arbejdsgiveren pligt til at anmelde skade, der opstår på arbejdet, fastslår Martin Nielson, som er arbejdsmiljømedarbejder hos Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening (VSL).

Han fortæller også, at VSL ofte får henvendelser fra medlemmer, som har brug for hjælp til at anmelde arbejdsskader.

Arbejdsgivere kender ikke regler
Faktisk behandler VSL omkring 75 sager om arbejdsskader om året. Fagforeningen oplever også, at nogle arbejdsgivere håndterer arbejdsulykkerne forkert. 

- Det skyldes ikke altid uvilje fra arbejdsgiverens side, men snarere at de ikke altid kender reglerne på området, siger Martin Nielson.

Et eksempel kan være vagten, som falder ned ad en trappe på arbejdet, fordi han træder forkert. Vagten fortæller det til sin supervisor, som afviser at anmelde skaden, fordi vagten faldt, uden at nogen skubbede til ham.

- Men det er altså ikke et krav, at der skal være noget eller nogen udefra, som er årsag til en arbejdsulykke, før det kan betragtes som en arbejdsskade. Det er er der nogle, der tror, siger Martin Nielson.

Må ikke selv afgøre sager
Martin Nielson understreger også, at det ikke er op til den enkelte arbejdsgiver at vurdere om en arbejdsulykke skal anmeldes eller ej.

- Det er ikke en mellemleder på gulvet, der afgør arbejdsskader i Danmark. Det har vi et offentligt system, der skal gøre, nemlig Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen.

VSL oplever også, at nogle arbejdsgivere er i tvivl om, hvornår de kan anmelde en ulykke som en arbejdsskade. Der har fx været tilfælde, hvor arbejdsgivere ikke har anmeldt en arbejdsulykke, fordi den ikke har ført til en sygemelding, siger Martin Nielson og tilføjer:

- Hvis man fx stikker sig på en kanyle, når man er på rundering på en banegårdsplads, er det jo ikke sikkert, at man melder sig syg bagefter. Men måske viser en blodprøve senere, at man er blevet inficeret.

Anmeld din arbejdsskade

Alle må anmelde en arbejdsskade. Også dig. Læs, hvordan du gør hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Hvis du kommer ud for en ulykke på arbejdet, er det vores anbefaling, at du får noteret alle detaljer i forløbet for at få styr på, hvad der præcist er sket, hvornår og hvordan. Det er også en god idé at tage billeder af ulykkesstedet.

Vi anbefaler også altid, at du hurtigst muligt opsøger en læge eller tager på skadestuen, så skaden kan blive undersøgt og registreret. Det gælder også, selvom man ikke umiddelbart kan se noget.

Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening træffes på: 36 14 11 11

  • Mandag, tirsdag og torsdag, klokken 9 – 16 (frokost 11.30 – 12.00)
  • Onsdag, klokken 10 – 16 (frokost 11.30-12.00)
  • Fredag, klokken 9 – 11.30.

Skal vi hjælpe dig?

Vi hjælper dig gerne med at anmelde din arbejdsskade. Du kan også give os fuldmagt, så vi bl.a. kan hjælpe dig med at udfylde dine papirer undervejs og udtale os i din sag.

Relaterede nyheder